2013. szeptember 10., kedd

Erjed a vörösbor (is). A szüret majdnem kész.

Erjed a vörösbor

Idén nem követtem el azt a bakit, hogy egybeszedtük a fehéret a vörössel. Tavaly mindent egybe szedtünk, amink csak volt. Most ehhez képest 2 szüret és 3 féle borunk lesz, ha lesz: egy vegyes fehér, egy "fajtatiszta" fehér (vagy rozé? Majd még kiderül), aminek pontos fajtáját, nevét nem tudom, de valamiféle direkt termő lehet, olyasmi, mint az Izabella, vagy talán az is. Érett állapotában se nem fehér, se nem kék :) Sötét rózsaszínes és nagyon tömény, sűrű húsa van. Ezen kívül lett egy őrületes mennyiségű kék szőlőnk is, ami ha szépen kierjed, lesz belőle kicsit több, mint 15L borocska. Hurrá!

A vörösbort egyébként úgy készítem, hogy héjon erjesztettem 4 napig, ezáltal jelentősen sötét, sűrű lett, sőt, a kevés festőszőlőnk miatt talán túl sötét is, de a végeredmény még kérdéses. A 4 napos héjon erjesztés után tegnap délután megcsináltuk a préselést és az 5L-es üvegballonokba való szétosztást. Ezután a ballonokat lezártam 1-1 kis picike kotyogóval, ahogyan a videón is látható. Nem is kellett sok, kb. fél óra után már kezdett bugyogni és azóta is dolgozik szépen. Még sohasem használtam kotyogót, így ez még új élmény nekem. Most tehát 4db 5L-es ballonban erjedezik a vörösborunk.

A héjon erjesztés 4 napja alatt természetesen nem hagytam magára a "cefrét", naponta 4-5 alkalommal lenyomkodtam a "bundát" a tetején, így remélhetőleg elkerüljük az illósodást, ami acetonos illatot és rossz ízt ad a bornak. Két évvel ezelőtt, amikor szintén csináltunk vörösbort, akkor ugyan jóval több lett, 30-35L körül, viszont nagyon illós, acetonos lett, mivel nem tudtam naponta többször lenyomkodni a tetejét és volt, hogy 2 napig egyáltalán nem is tudtam hozzányúlni, mert nem tudtam naponta kijárni a Tanyára. Ez sajnos kiérződött a végeredményben. Most viszont szüret után azonnal hazahoztuk a városba a szőlőt és apám közeli garázsában történt a héjon erjesztés és most is ott erjed a ballonokban a bor. Meglátjuk, hogy most vajon más lesz e az eredmény.

A direkt termő tőkéinket csak azért nem szedtük egybe a többi fehérrel, mivel nem érett be addigra, mire a többi már szüret-érett lett. De így utólag nem is bánom, legalább kísérletezek egy kicsit végre valamiféle "fajtabor" készítéssel, még ha nem is kimondott minőségi bort adó fajtáról is van szó.

A szüret egyébként sajnos gyorsan ment, ami azt jelenti, hogy idén sem lett őrületes mennyiségű termésünk. Kevesen voltunk ugyan, de így sem tartott tovább a szedési művelet 1-2 óránál.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése