2012. július 19., csütörtök

900 liter bor

Tegnap egy igen furcsa, érdekes és meglepő pár mondatos beszélgetést folytathattam egyik munkatársam telkén. Mondhatni, ledöbbentem. Most vagy én csinálok valamit rettenetesen rosszul, vagy az a kertszomszédja a munkatársamnak, akivel társalogtam. Vagy egyszerűen csak csodatévő, vagy pedig a világ legnagyobb füllentője.

Történt ugyanis, hogy egyik kollégám megkért, hogy vigyem ki a kertjébe és egyúttal legyek tanú is egy bizonyos dologgal kapcsolatban (hogy miért, az most mellékes), és ugyanígy hívott még egy kertszomszédját, aki ott is lakik.

Amíg a kollégám intézte a dolgát a ház feltörésével (most már gondolom sejthető, hogy miért kellettek tanúk: be kellett hatolnia a saját tulajdonú hétvégi házába, mert a bérlője, aki kiköltözött és elhagyta a házat hónapokkal ezelőtt, lecserélte a zárakat/lakatokat és ismeretlen helyre távozott), szóval, amíg a kollégám csinálta a dolgát, én szóba elegyedtem a kertszomszédjával, akiről kiderült, hogy szintén csinál bort. Igen, csinál. Én csak ezt tudom mondani az alapján, amit elmondott. Készíteni véleményem szerint NEM ÍGY szokás bort.

Ugyanis azt állította, hogy a 130 tőkéjéből tavaly lett 900 liter bora. Akár hogy is számolom, ez legalább 7kg/tőke terhelést/termést kell, hogy jelentsen. Lehetséges, hogy valóban termett ennyit minden tőkéje, mindenesetre erős kétségekkel figyeltem szavait. Amikor én megemlítettem, hogy nekem meg 260 tőkém van, rögtön rávágta, hogy akkor neked biztosan volt 1500 liter borod legalább. Mondom jah, igen, csak épp egy nullával kevesebb. Pont annyi. Nem értette, hogy ez hogyan lehetséges.

Persze, tudom én, hogy az én tőkéimnek nem így, nem ilyen keveset kellene teremniük, legalább kéne, hogy legyen belőle 500 liter borom, vagy akár még 600-700 liter is simán, de az 1500 az mindenhogy sok. Szerintem. Ugyanakkor az is tény, hogy 70-80 tőkém évek óta nem terem egy szem szőlőt sem, így nem is 260 tőkével, hanem csak 180-190-nel számolhatok (ezek ki lesznek idővel cserélve). Ami terem, az sem az igazi, szóval tény, hogy nem az én termésmennyiségem az etalon és a jó mérték, de a 130 tőkéből 900 liter bor esete sem.

Ez az illető direkt azt ecsetelte és dicsekedett vele, hogy némelyik tőkéjén annyi szőlő van, hogy alig bírja el a tőke. Erre én amikor megemlítettem neki, hogy hát talán nem is olyan túl jó halálra terhelni a tőkéket (minőségileg és élettanilag), azt már egyenesen nem is értette. Mondtam neki, hogy hát létezik ám hozamkorlátozás is, mint olyan. Ő erre csak ennyit mondott: "Ammegmi". Megkérdezte, "hogy ugyan, mi különbség lehet minőségben, ha egy tőkén 1db vagy 10-20db szőlőfürt van?" Kollégám szerint agrármérnök (volt) az illető.

De azért akkor felteszem itt a kérdést: valóban teljesen átlagos, normális a 7kg/tőke terhelés/termés?

6 megjegyzés:

  1. Szia!
    Biztos Te is gyakran olvasod a "Nagyok" írásait, meg fórumokat meg más blogokat, úgyhogy nem lesz új, amit írok (gondolom a kérdés is inkább költői volt):
    A nagyobb termelők/szőlészek/borászok 90-95%-a egyetért abban, hogy a mennyiség és a minőség között fordított arányosság áll fenn.
    Az egyetlen ellenérvet Moldova: Keserű pohár c. könyvének harmadik kötetében találtam, ahol egy már nyugdíjas egyetemi tanár (korábban Villányban, Balatonbogláron és sok helyütt külföldön is vezető pozícióban levő szőlész/borász) fejtegeti, hogy mennyire az ember saját pénztárcája ellen irányuló kísérletezés ez a mennyiség kontra minőség játék. "Hagyjuk a képmutatást: a gazdák lehetőleg jól akarnak élni a munkájukból, és a szőlővel történő extravagáns kísérletezések nem biztos, hogy ezt eredményezik."
    Más kérdés, hogy tőkénként 7 kg minden szempontból soknak tűnik. Bár jó volna tudni a térállást: magas kordonon, 3m-es sor-, 2m-es tőketávnál a 7 kg nem tér el nagyon egy 120cm x 80 cm -es karós művelés területterhelésétől (amekkora területet egy tőke gyökérzete képes befutni), és még a hozzátartozó lombfal is nagyobb (ergo több cukrot termel a fotoszintézis során), mint a karós párjánál. Szóval a tőkeszám meg a liter összevetése (szerintem) önmagában, a térállás ismerete nélkül elég hiányos adat. (Én akkor sem szednék le 7 kg-t egy tőkéről... :-) )

    VálaszTörlés
  2. Hát... nekem is hihetetlennek tűnik a dolog, de ha már így áll a dolog, simogasd meg az egóját és kérd meg, hogy hagy nézd már meg a szőlőjét mert a "nagyoktól" tanulni nem szégyen. Aztán ha saját szemeddel látod kiderülhet, hogy mi fán terem az a 900 liter bor.

    Én se terhelném a tőkéimet ennyire, de valóban ha van neki 130 tőkéje lugasművelésben kétszer háromszor akkora területen mint mondjuk egy normál magaskordonos akkor akármi is lehet de én még ilyet nem láttam.

    VálaszTörlés
  3. Sem a vegetatív, sem a generatív túlsúly nem tesz jót a szőlő növénynek. Fél kiló per tőke szőlőt meghagyni szimplán hülyeség és ugyan előfordult már nálunk is, de csak azért, mert túl korán csináltuk a terméskorlátozást és utána nagyon száraz hónapok jöttek. Nagyon jó minőség szedhető ha kb egy és másfél (akár két) kiló között van a termés, de ezt 6000-6500 tőke/ha mellett mondom és az sem mindegy milyen fajta. Két éve az egyik borász kollega mutatott bort ahol 20 tonna/ha felett volt a terhelés és ugyan nem volt egy csúcsbor, de nekem ízlett, tökéletes fröccsbor volt. Nagymamámnál kb. 40 kiló lejött tavaly a lugasról egy tőkéről. :) Igaz az festőszőlő volt, hozzádobtam a folyóborhoz. :)

    VálaszTörlés
  4. Amúgy, hogy áll a szőlő? Nálunk van termés bőven és nő is mint a bolondgomba. Van zöldmunka rendesen.

    VálaszTörlés
  5. Sziasztok!

    Láttam a szőlőjét az illetőnek. Nekem nem tűnt nagyon extrának, sima kordonos művelés, igen szűk sorokkal, az enyém ehhez képest laza sortávú. Szóval nincsen óriási lombfal és hatalmas vesszők. Láttam a pincéjét is, 2500 L hordókapacitással. Kérdésemre, hogy mennyi bora van még, a válasz: már mindegyik üres. Ez a másik, ami furcsa. Elfogyott minden bora? Ja, mert a 900L az csak az egyik területéről származik, állítólag van még több is, így jön össze a 2500L (állítólagos) mennyiség. Mindenesetre a hordói csont szárazak voltak. Lehet, hogy eladta mindet, akkor viszont ügyes volt.

    De persze nem kívánom bántani az illetőt a háta mögött, lehet, hogy én értettem félre valamit, de talán még sem.

    weinbau: a szőlő nálunk is jól áll, de nálam nincs eszeveszett növekedés. Amióta szárazság van, teljesen leállt szinte a vesszőnövekedés, megint az van mint tavaly, hogy elég kicsik a vesszők, bár azért a tavalyihoz képest sokkal szebb és jobb a helyzet, szerintem termés is több van, illetve, ami van, az jobbnak is tűnik. Egyedül az a gondom, hogy van 4-5 tőke, ami teljesen meghalt: szépen nőttek a vesszők, fürtök, aztán egyszer csak - igen hirtelen - mintha kiszáradt volna az egész, minden vessző, fürt BEBARNULT és szinte porszerűen morzsolni lehet a leveleket, vesszőket, fürtöket :( Milyen betegség lehet ez?

    Majd rakok fel képeket.

    VálaszTörlés
  6. Írtam új postot a "betegségről", képekkel.

    VálaszTörlés