2012. május 7., hétfő

Derítés

Lehetne erről is szó, de nem, nem
a helyes és helytelen fotós derítésről lesz szó

Igaz, fotós derítéshez sokkal jobban értek, mivel rendezvény- és tárgyfotósként időnként szükségem van arra, hogy a fényt eredeti útjából eltérítsem, módosítsam. Bor derítést viszont még sohasem csináltam, mert eddig valahogy nem volt rá szükség, mivel hordóban tartottuk a bort. Most viszont a teljes mennyiségünket palackozni szeretnénk, ezért elkerülhetetlen, hogy derítve legyen a bor, ha szűrve nem is lesz. Tavaly szeptemberben ugyan nem derítettük a 2010-es borunkat, de nagyon nem is volt rá szükség, 1 évig pihen hordóban, és épp elégszer volt ahhoz fejtve, hogy "megtisztuljon".

De a 2011-es borunk csak 8 hónapig volt hordóban és kevésszer volt fejtve, így szükséges a derítés.

Röviden leírom a derítés menetét, nem mintha ne lenne leírva már millió másik helyen, de hátha épp valaki itt látja először és esetleg tudja hasznosítani.

Szombaton végeztem a derítést. Előtte való nap (pénteken) vittem mintát a szokásos helyre, ahol kén szintet mértek, illetve, miután mondtam, hogy deríteni, majd palackozni szeretnénk, így ugyan csak kóstolás szintjén, de egyéb dolgokat is figyelt a szakember. Nagy örömömre semmi borhibát nem említett, tehát nem javasolt semmi pótló vagy javító szert, mehet így palackba, ahogy van, csak deríteni és kénszintet beállítani kell.

Pénteken tehát megvettem a derítőszert, amit a szükséges mennyiségben mért ki a szaki.

(c) Kokoferm.hu

Az elmondása alapján az alábbiak szerint végeztem a derítést:

- még pénteken délután feloldottam a por alapú szert 1L vízben, jól elkevertem és másnap reggelig, a derítés idejéig pihentettem, vagyis duzzasztottam.
- mielőtt a borhoz adtam volna, még egyszer jól elkevertem.
- a derítendő bort tartalmazó hordóból kivettem 2 vödörnyit, ezekben fele-fele arányban elosztottam a feloldott szert, illetve, egyúttal a ként is adagoltam szintén fele-fele arányban a vödrökben lévő borhoz. Ez utóbbit 55-ös szintre állítottam be a szakember javaslata szerint, ami megfelelő a palackállósághoz.
- a borhoz adott derítőszert és ként jól elkevertem a két vödörben.
- ezután visszaöntöttem a két vödör tartalmát a hordóba, majd egy pálcika segítségével jól elkevertem az egész hordó tartalmát, hogy jól keveredjen a derítőszer és a kén is a teljes mennyiségben.
- sajnos elfelejtettem a nap végén még egyszer felkeverni a hordó tartalmát, pedig ezt javasolni szokták, de reméljük ettől még hatásos lesz a derítés.

Most 10-14 napig így hagyom, majd rögtön hordóból lesz a palackozás, ahogyan a 2010-es borunkat is csináltuk. Tehát, nem lesz másik tárolóedénybe átfejtve a bor, mivel nincs is ilyenünk, de nincs is rá szükség.

Szűrve nem lesz, így ezt a bort sem hosszú eltarthatóságra tervezzük, max. 2 évet kell kibírniuk, de gyanítom, hogy előbb el fog fogyni az a gigantikus mennyiségű ~140 palack.

3 megjegyzés:

  1. Csak annyit jegyeznék meg mellékesen, hogy a derítés nem csak arra való, hogy a szemmel látható lebegő részecskéktől megszabaduljon a bor. Nem látható fehérjéket is eltünteti, amik bizony hajlamosak kicsapódni, aztán meg szépen leülepedni a palack aljára. Tehát palackozás előtt mindenképpen ajánlott deríteni, ha van benne látható részecske, ha nincs!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, kösz, ezt elfelejtettem leírni, de egyébként pont a fehérje miatt csináltam a derítést, nem az egyéb lebegő szilárd szennyeződések miatt. Ha jól tudom, arra NEM is igazán alkalmas a derítés, ahhoz szűrni kéne a bort. Legalábbis ezt hallottam/olvastam. Szűrve viszont nem lesz (nincs lapszűrőnk), de a látható, lebegő apró dolgok nem is annyira zavarnak a borban, viszont a fehérjekicsapódást szeretném elkerülni. Bár a 2010-es borunk minimális kicsapódást mutat, igaz, 11 hónapig volt hordóban palackozás előtt, többször fejtve lett, így eléggé megtisztult, de azért egy minimális fehérjekicsapódás tapasztalható. A tipikus "mint amikor a vízben felkavarjuk a homokot" effektus látható a megrázott palack alján.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés