2011. május 14., szombat

Késő tavaszi, kora nyári tervek

RAMBÓ gazda blogját olvasgatom már napok óta, a régi bejegyzéseit, írásait csak most kezdtem el olvasni időhiány miatt. Most egy picit jobban ráérek, így belevetettem magamat az okosodásba, mert mindenképp úgy gondolom, hogy sok segítséget találok Nála, és más hasonló blogokban.

Ő nála láttam többször, hogy arról ír, hogy mik a tervei, mikor, mit kellene elvégeznie a közeljövőben.

Így most én is elgondolkodtam és csináltam egy amolyan "Tavaszi tennivalók" írást az elkövetkezendő 1-2 hónapra.

Az első és legfontosabb tennivaló a támrendszer rendbetétele lesz. Igen erőteljes romlás mutatkozott a huzalokban, kötelekben, és néhány faoszlop is megadta magát a szélnek, esőnek (3 sorunkban vannak még  faoszlopok, a többi lebetonozott vas). Így ezeket az oszlopokat újra lekell ásni, mert a fagy, csapadék ki-, illetve felmosta őket eredeti mélységükről. Ezután több sorban a drótokat is megkell húzni, mert teljesen  ellazultak, van, amelyik lelóg az alatta levő huzalig, vagy még lejjebb.

Ez utóbbit még mindenképp a szőlő jelenlegi fejlettségi állapotában volna célszerű elvégezni, amikor már kötözni kell, már a huzalok eredeti helyén volna jó megkötözni a vesszőket, illetve, ha nagyobb lesz a szőlő, nagyobb lesz az esélye annak is, hogy a huzalok "ráncigálása" miatt megsértjük a vesszőket.

Ezek után alapos talajmunkákat és gazirtást is kéne végezni, több tökét már igen erőteljesen benőtt a fű, gaz.
Nem ártana néhány sort felásni, megkapálni, amikre tavaly már nem jutott idő, vagy kedv, erő. De ez lehet, hogy őszre marad.

Ami még fontos lenne a közeljövőben, az a ház melletti baloldali elő-vízgyűjtő (ülepítő) ciszternánk  rendbetétele. Ennek alja több helyen megrepedt, így a víz elszivárog belőle, ami nem jó, mert a házat áztatja alulról. Ki is néztem a BauMaxban egy vízzáró esztrichet, amivel kb. 1cm vastagságban lekenve elvileg  megoldódna a probléma, illetve, még egy fóliát is tervezünk elhelyezni az alján, ami plusz védelmet nyújtana. Nem utolsó sorban azért is sürgős lenne az ülepítő rendbetétele, mert fogytán van a nagy gyűjtőnkben a víz (abba folyik bele ebből a repedt aljú ülepítőből a víz), így jó lenne, ha mielőbb üzembe tudnánk állítani ezt az ülepítőt is, mert jelenleg csak a másik, jobboldali működik, ezáltal a présház tetejének csak az egyik feléről tudjuk felfogni a vizet, tehát 50%-os az üzem.

Egyébként a ciszternánk nagy, tehát bőven betudná fogadni mindkét oldalról a vizet, az össz kapacitása nagyjából 15m3, most jó, ha van benne 3-4m3 víz. Van még egy nyílt vízgyűjtő árkunk a telek szélén, abban is lehet úgy 2-3m3, de azt rendszeresen csapolja valamelyik szomszéd (mivel az egyik fele túlnyúlik a telkünkön a kerítés alatt), így csak 3/4-ig van a vízszint. Viszont az viszonylag hamar megtelik, mert a földalatti csatornákon szépen odatalál a víz. De tervezzük, hogy a kerítésen kívüli részt betemetjük és inkább telken belül nagyobbítjuk és rakunk rá valami tetőt, hogy ne tudja a kedves szomszéd belógatni a "tóba" a csövét a kerítésen keresztül (mivel a mi telkünk van legmagasabban, nem is kell, hogy szivattyút rakjon valaki bele, elég a gravitáció, egy hosszú csővel simán lefolyatható a víz az alsóbb részekre, áram nélkül).

Ezeken kívül szeretnénk még megcsinálni a kocsibejárót, mert jelenleg a telekre nem tudunk beállni kocsival, mert a nagykapunál annyira megsűllyedt a talaj, hogy az autónk fennakad a kapu alján lévő  betondombocskán. Sikerült is egy ismerőstől 300x30x30cm méretű betonoszlopokat szereznünk, amiket lefektetve próbáljuk majd megoldani a talajkiegyenlítést, amiután már vígan betudunk majd gurulni az autónkkal.

Aztán lassan a szőlőmunka is beindul, most várjuk a virágzást, addig nem piszkáljuk, de utána már kisebb mértékű ritkítást és lassan lekötözést is kell végezni. Tegnap megcsináltam a permetezést, kapott a szőlő és a fák is Thiovit Jet-et, de az úgy félidőben elfogyott így másikat bontottam, aminek most nem jut eszembe a neve. Elvileg ugyanazt tudja, mint a Thiovit. Ezzel megvolt az idei 2. permetezés a lemosó után.

És egy másjellegű, de - számomra - jó hír: a 3 madárodúból egyben már biztosan vannak kismadarak, tegnap permetezés közbeni szünetben hallottam, hogy valahonnan éles csiripelés hallható. Közelebb mentem, és örömmel nyugtáztam, hogy az egyik általunk kihelyezett madárodúból jönnek a hangok. Sajnos kevés volt az idő, így nem tudtam komolyabb megfigyelést tartani, egyszer láttam csak nagyon gyorsan kirepülni az anyamadarat az odúból, de nem tudtam megállapítani, hogy milyen fajta lehet. De nagy valószínűséggel valamilyen cinke lehet, esetleg rozsdafarkú, bár annak nagyobb röpnyílású odú kellene, így nem valószínű.
Legközelebb remélem több időm lesz és megtudom figyelni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése